Adakah Projek Sifar Merokok Sudah Berjaya?

- April 23, 2017
Adakah Projek Sifar Merokok Sudah Berjaya
7 bulan sebelum ini, aku boleh dikatakan seorang perokok tegar. Aku mula menjinakkan diri dengan rokok zaman study diploma dulu. Boleh katakan sekeliling aku, kebanyakkan rakan-rakan adalah perokok. Dari situ aku mula cuba-cuba dahulu. Selepas dah mencuba, ianya jadi macam ketagih semacam. So, mulalah perlahan-lahan beli rokok sendiri dan hisap.

Lama-kelamaan aku ada pasang niat untuk berhenti merokok. Paling lama aku berhenti pun masa dalam masa dua minggu saja. Selepas tu mula hisap balik rokok. Banyak kali juga aku cuba untuk berhenti tapi tak juga berjaya. Syukur alhamdulillah sekarang dah hampir masuk 7 bulan aku bebas dari merokok.

Baca juga: Projek Sifar Merokok, Adakah Akan Berjaya?

Cara Aku Berhenti Dari Merokok

Setiap orang ada cara tersendiri untuk berhenti dari merokok. Tengok pada keazaman seseorang tu. Ada kawan-kawan aku yang berhenti terus tanpa sebarang terapi atau ubat. Ada yang juga menggunakan pil NiQuitin dan ada yang juga berhenti merokok secara perlahan-lahan. Itu semua bergantung kepada empunya diri. So, macam mana pula dengan aku?

Aku menggunakan cara yang berlainan iaitu dengan menggantikan rokok dengan vape. Tapi niat aku nak gantikan rokok dengan vape dapat reaksi negatif daripada rakan-rakan. Semua bagitahu yang aku tak akan berjaya kerana ada diantara mereka yang pernah gunakan cara ini tapi tak menjadi.


Misi dan visi aku ialah gantikan rokok dengan vape secara drastik dan kemudian selepas hilang ketagih dari rokok barulah berhenti terus dari hisap vape. Dan aku juga ada sediakan beberapa syarat ketat untuk diri sendiri iaitu bila dah hisap vape jangan cuba-cuba untuk merokok balik dalam pada masa yang sama. Ramai antara kawan-kawan aku tewas disebabkan hisap vape dan merokok pada masa yang sama.

Syarat Yang Patut Dipatuhi Bila Vape Menjadi Pengganti Rokok

Perbelanjaan untuk hisap vape sebenarnya kalau di ikutkan lagi mahal daripada berbelanja untuk merokok jika tak dikawal. Kenapa aku kata sebegitu?

Vape mempunyai bermacam jenis yang dijual di pasaran. Ada yang mencecah sehingga ribuan ringgit. Kalau terikut kaki tegar vape memang akan sentiasa akan upgrade mode vape sedia ada. Untuk bahan asap dipanggil 'cecair perasa' atau 'flavour'. 'Flavour pula terdapat bermacam jenis dan harga yang pulak ada yang mencecah beratus ringgit.

Sebagai permulaan aku beli Vape second hand dan memang murah. Kemudian untuk flavour pula aku ambil yang mempunyai nikotina (nikotina ni yang buat orang seperti aku ketagih untuk merokok). Dari segi sukatan nikotina, aku ambil 6mg sebagai permulaan.


Ketinggian kandungan Nikotina pada flavour juga menandakan betapa kerasnya asap yang akan disedut nanti. Mungkin pada yang tak hisap tak tahu macam mana keras yang aku gambarkan ni. Sebagai contoh, paling tinggi kandungan nikotina yang aku ambil ialah 18mg. So, bila sedut asap tekak akan berasa perit.

Ini membuatkan aku jarang-jarang untuk hisap vape. Aku akan hanya hisap bila perlu saja tak macam sebelumnya. Daripada situ juga, ketagihan aku terhadap rokok dan vape mula berkurangan sebenarnya.

Untuk tiga bulan pertama aku kerap juga hisap vape disebabkan masih lagi ada ketagihan untuk merokok. Selepas itu, aku mula jarang-jarang hisap vape sehinggalah sekarang. Aku hanya hisap bila perlu. So, sekarang kalau tak silap, dah hampir seminggu lebih juga aku tak hisap vape. Aku rasa ini adalah satu permulaan yang bagus. Objektif aku untuk gantikan rokok kepada vape sudah pun berjaya. Sekarang objektif kedua ialah terus berhenti dari hisap vape.

Perasaan Aku Selepas Bebas Dari Merokok Selama 7 Bulan

Sekarang jujur aku katakan, aku mula rasa rimas bila ada orang sekeliling yang menghembuskan asap rokok pada aku. Bau busuk tu toksah ceritalah, memang busuk. Sila jangan kecam.

Kalau nampak rokok sekarang dah tak heran. Tapi ada jugalah 'syaiton-syaiton' yang cuba menggoda dan tawarkan rokok tapi pendinding diri dah pun kebal (harap bertahan selamanyalah).

Aku bukan saja dapat jimatkan duit daripada belanja membeli rokok tapi dapat juga selamatkan nyawa orang sekeliling aku terutama bila aku tidak merokok. Orang yang menghidu bau rokok sebenarnya mempunyai risiko tinggi daripada perokok.


Apa yang aku cuba nak sampaikan ni sebenarnya bukanlah nak mengajak korang diluar sana untuk terjebak dengan vape. Tapi aku cuma untuk menyampaikan macam mana aku boleh bebas dari merokok mengikut cara aku sendiri. Korang diluar sana terutama pada perokok yang ingin berhenti, berhenti dengan cara korang sendiri. Yang penting objektif untuk berhenti merokok tercapai.

Kalau nak merokok di tempat awam, jadilah seorang perokok yang 'educated'. Sedut asap jangan bagi hembus dekat orang lain terutama pada budak kecil. Sedut asap tu jangan sampai terkeluar ok.

Jadi, adakah projek sifar merokok sudah berjaya? Sama-sama kita harapkan yang terbaik. InsyaAllah.
Advertisement

8 Komen

avatar

tahniah kerana sudah berjaya..ya bukan mudah sebenarnya meninggalkan rokok tu,kira ada ada azam yang tekad tu..bagus2...tahniah sekali lagi

avatar

Semoga terus istiqomah..bila sekeliling ada byk "syaiton2" kena banyak bertabah..haha.

avatar

tahniah.. moga terus berusaha untuk berhenti merokok...

avatar

Terima kasih Irda. Harap2 tak sekerat jalan.

avatar

Itula. Kena pekakkan telinga je.

avatar

tahniah, bukan senang, faham sangat

avatar

Bukan senang nak berhenti tapi kalau betul-betul nak berhenti memang boleh

Sekiranya ada artikel yang diolah semula, sumber akan dinyatakan. Artikel yang tidak disertakan sumber adalah hak milik The Ariazir. Sekiranya anda ingin mengulang siar artikel The Ariazir, sila hubungi The Ariazir terlebih dahulu.

© Hakcipta terpelihara The Ariazir 2017

EmoticonEmoticon

 

Start typing and press Enter to search